Fase 0: Opstartfase

Voordat ik echt een onderwijsontwerp kan ontwikkelen, moet ik eerst weten wat ik wil ontwerpen. Voordat ik ga beginnen met de echte stappen van Design Thinking, begin ik eerst met de opstartfase. In deze fase ga ik mijn uitdaging definiëren en mijn plannen zichtbaar maken. Deze fases werden tijdens de minor KLM uitgelegd en daar kregen we handreikingen voor. 

Mijn uitdaging 

Wat zijn mijn dromen? 

Ik zou graag willen dat gedurende de dag de Ipad in iedere klas effectief gebruikt kan worden. 

Wat zijn de kansen? 

Sinds afgelopen december heeft iedere groep een Ipad in de klas. Door te observeren in de klassen en in gesprek te gaan met de leerkrachten, directie en ICT-coördinator kwam ik erachter dat de Ipad meer op de kast lag, dan dat de kinderen ermee aan het werk waren. In gesprek met leerkrachten kwam ik erachter dat ze wel behoefte hebben aan meer effectief gebruik van de Ipad tijdens de lessen. 

Mijn plannen 

Wat zijn mijn einddoelen? 

-De leerkrachten kunnen de Ipad effectief inzetten tijdens de lessen. 

-De kinderen maken gebruik van de Ipad tijdens de lessen. 

-De leerkrachten hebben ideeën hoe ze de Ipad in kunnen zetten. 

-Er staan passende apps voor iedere groep op de Ipad. 

Wat zijn de succesfactoren? 

-Leerkrachten weten wanneer ze de Ipad het beste in kunnen zetten. 

-Leerkrachten zien wat er voor mogelijkheden met de Ipad zijn. 

-Leerkrachten weten wat voor soort apps ze kunnen downloaden. 

-Kinderen worden enthousiast en willen ook vaker met de Ipad werken. 

Wat zijn de belemmeringen? 

-Leerkrachten hebben geen tijd om uit te zoeken welke apps geschikt zijn voor welke groep.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.